In de catacomben van de zorg
In het Radboud UMC was de logistiek niet onder controle, sterk functioneel en per discipline georganiseerd. Elk laboratorium in het ziekenhuis had zijn eigen systeem, producten en werkwijze. Een gemiste kans, want dat kon natuurlijk beter, goedkoper en efficiënter. Robert van Kalsbeek ging als interim supply chain manager aan de slag en schreef een nieuwe strategie waarin hij de logistiek ombouwde naar supply chain. Daarnaast legde hij een netwerk aan dat over de silo’s heen liep en mensen van verschillende disciplines bij elkaar bracht
Betere prestaties
Efficiencyslagen werden gemaakt door voorraadbeheer en logistiek van verschillende afdelingen samen te laten werken. Daarnaast standaardiseerden we de manier waarop zij met logistiek omgingen. Het doel was om alle beheerders op één lijn te krijgen. De baten die de afdeling haalde uit deze nieuwe manier van werken, verdwenen niet in de grote pot, maar kwamen ten goede aan de afdeling zelf.
De supply chain afdeling
Het hele logistieke team van zo’n honderd man schoolden we om tot supply chain afdeling. Een grote verandering, want waar zij voorheen bezig waren met het magazijn moesten de medewerkers nu ineens nadenken over de hele ketenoptimalisatie. We leerden hen na te denken over de keten en het proces te optimaliseren van leverancier tot en met gebruik.