Drogistenunie

Waarom the next practice?

  • Strategie uitvoeren en realiseren met op maat gemaakte aanpakken
  • Denken én creëren vanuit  toekomstperspectief
  • Mensen in beweging brengen door samen te denken en samen te doen
  • Alleen senior mensen met veel ervaring, geen juniors of mediors

Van achterstand naar voorsprong

Drogistenunie B.V., is een groothandel in drogisterij-artikelen en OTC geneesmiddelen.  The Next Practice is gevraagd de rol van algemeen directeur a.i. in te vullen om nieuwe energie in de organisatie te brengen en de resultaten te verbeteren  Het bedrijf was enkele jaren daarvoor door de DA Holding van Brocacef overgenomen. Ewald Liedenbaum is samen met het team aan de slag gegaan om van Drogistenunie, een bedrijf dat bijna zijn geloof en energie kwijt was,  een ondernemende club te maken. Drogistenunie wist weer te groeien in omzet en bedrijfsresultaat door onder andere in de e-commerce markt de belangrijkste partner van bol.com te worden voor haar Mooi & Gezond winkel.

De aanpak

De belangrijkste opgave was om energie terug te brengen in de Drogistenunie organisatie. Het draaide daarbij om het terugbrengen van geloof en vertrouwen van het eigen team in de mogelijkheden op de markt en het versterken van de samenwerking met de DA Retailgroep.

 

 

Samen met het team is een nieuwe commerciële strategie gemaakt en uitgevoerd. Het allereerste doel was het aantal franchisenemers dat aangesloten was bij de zachte franchiseformule Uw Eigen Drogist stabiel te houden. Het waren ondernemers die er bewust voor gekozen hadden om zelfstandig te blijven en zich niet aan te sluiten bij een van de grote franchiseketens of die daarvoor te klein waren. Er is ingezet op vier pijlers: klantrelaties, ondernemerschap, rendement en prijsperceptie.

Dit is vertaald naar een versterking van de commerciële ondersteuning met name op het gebied van assortiment en promoties en op de begeleiding van de franchisenemers op het gebied van ondernemen en operationele executie.

Het tweede doel was omzet realiseren in nieuwe markten. Gewoon ondernemen met lef, durven en er voor te gaan. Zo ook bijvoorbeeld in de sterk groeiende e-commerce markt. Bol.com werd benaderd. Gezamenlijk zijn de mogelijkheden onderzocht. We begrepen heel goed wat belangrijk voor hen was en hebben daarnaar gehandeld. De supply chain, ICT en inkoop zijn in samenwerking met de DA Retailgroep zo ingericht dat naadloos kon worden voldaan aan de eisen van bol.com. Drogistenunie is de partner geworden voor bol.com voor haar winkel Mooi & Gezond.

Mooie resultaten waren het gevolg: sterk groeiende omzet en verbetering van het bedrijfsresultaat, een sterke relatie tussen Drogistenunie en DA Retailgroep, het  toegenomen vertrouwen binnen Drogistenunie dat een ondernemende aanpak niet alleen leuk is maar ook leidt tot successen.

Resultaat

  • Nieuwe energie en ondernemerschap in de organisatie
  • Groei omzet door partner van bol.com te worden voor de Mooi & Gezond winkel
  • Nieuwe commerciële concepten voor grenswinkels en pompstations
  • Vernieuwing van de franchiseformule en ondersteuning van Uw Eigen Drogist
  • Aanzienlijke verbetering van het bedrijfsresultaat
  • Intensivering van de samenwerking met de DA Retailgroep

Interesse?

Robert van Kalsbeek

06 229 482 28